AI en events, wat kun je ermee? Ontdek ons AI-lab!

Van omdenken en snel schakelen naar online eventplatform eVenue

De coronacrisis vergt een staaltje omdenken voor eventprofessionals. Voor LiveWall Events - de evenemententak van digital agency LiveWall Group - betekende het de geboorte van eventplatform eVenue. Zo ging het gerenommeerde Roadburn Festival volledig digitaal met 75.000 bezoekers, trok Universiteit Leiden online een recordaantal internationale bezoekers en volgden Groep 8-leerlingen verkeersquizjes van Veilig Verkeer Nederland. Allemaal onder de vleugels van LiveWall Events en met inzet van eVenue. Aan het woord: Jerre Maas, van LiveWall Events.

‘Tja, dat was wel even schrikken’, vertelt Jerre Maas vanuit het hoofdkantoor van LiveWall Group in hartje Tilburg, als het onvermijdelijke thema - de coronacrisis - ter sprake komt. ‘De evenementenwereld werd - net zoals de rest van de wereld natuurlijk - wel even op z’n kop gezet. Maar gelukkig schakelden we snel en ontwikkelden we eVenue: ons online event platform. Omdat we al jaren registratiewebsites en interactieve tools voor evenementen ontwikkelen, hadden we al een heel mooi platform waar al die data in zit. Dit hebben we uitgebreid met een eventplatform, om online events goed te organiseren in het begin van de COVID-crisis. En dat doen we nu nog steeds.’

eVenue als basis voor online events

eVenue is een online eventplatform waarin op basis van een timeline de verschillende door bezoekers gekozen sessies - van Q&A’s tot livestreams - worden getoond. Maas over de creatie van het platform: ‘We zijn online evenementen gaan ontleden. Natuurlijk ontstond er aan het begin van de crisis een enorme wildgroei aan event platforms. Ons platform eVenue is daarbij uniek doordat we het platform laten draaien rondom een gepersonaliseerde timeline. Wij laten bezoekers vooraf keuzes maken over welke dingen hij of zij wil volgen. Die dingen krijgt hij of zij te zien tijdens het event. Het moet een one click journey zijn.’

Waar sommige platforms kiezen voor gamification-elementen, compleet met digital characters die ook nog eens aan te kleden zijn en door ruimtes lopen, gaat eVenue voor het tegenovergestelde. Maas: ‘Natuurlijk is dat allemaal heel leuk, maar we denken dat het de efficiëntie van een platform niet ten goede komt. Zodra je inlogt bij eVenue zie je - bam! - die sessie. Daar heb jij je voor ingeschreven, daar ben je nu. Mensen zo snel mogelijk op de juiste plek krijgen, daar zit uiteindelijk de uniqueness in. Die snelheid, met één klik. De ultieme digital visitor journey, noemen we het. Minder kans op afhakers. Minder kans dat je op de verkeerde plek zit. Minder frustratie bij de gebruiker. ’

Playground Friday: spelen, ontwikkelen, uitvoeren

Het team van LiveWall Events bestaat uit event specialisten met ervaring in alle takken van de evenementenwereld: van theater tot sport en van festivals tot zakelijke evenementen. Doordat het team ook developers in-house heeft, wordt er snel geschakeld. Maas: ‘We kunnen direct leveren. Wil je een platform? Dat bouwen we. Zoek je nog een presentator? Die hebben we ook. We ontzorgen onze klant compleet en denken mee bij elke stap.’

Daarbij spreekt Maas van een proces. Het product is nooit ‘af’ en constant in ontwikkeling. Om collega’s te prikkelen, staat om de twee weken op vrijdag Playground Friday met dikke stift in de agenda’s. ‘Dan mogen de collega’s de speeltuin in. Een moment waar iedereen keer op keer naar uitkijkt. De opdracht: ga een dag knutselen, verbeter modules die we hebben of bedenk en ontwikkel iets nieuws. Hier komen dan hartstikke leuke dingen uit. Zo hebben we bijvoorbeeld de Scratch Card-tool, waarbij de deelnemers van het online evenement op hun telefoon een digitale scratch card openkrassen. Op het hoofdscherm wordt de afbeelding geopenbaard. Erg leuk voor lanceringen en natuurlijk hartstikke interactief’, aldus Maas.

What’s next for eVenue en LiveWall Events?

Volgens Maas zijn er voor klanten van LiveWall Events twee routes, zodra de wereld weer van het slot gaat: ‘Voor sommige klanten was het eenmalig. Ze willen terug naar fysieke events en daar leent eVenue zich niet meer voor. Maar we hebben ook andere klanten, die zeggen: wacht eens effe, op het moment dat we online gaan, trekken we een bredere doelgroep aan. We hoeven niet meer te reizen, onze internationale doelgroep kan erbij zijn... Zij kijken naar kostenbesparing, tijdsefficiëntie en het aanspreken van bredere doelgroepen.’

Hij vervolgt: ‘Neem Universiteit Leiden: ze hebben nog nooit zoveel internationale bezoekers op hun open dag gehad als de vorige keer. De hele wereld kon naar dat platform toe. Zij zien de voordelen en zeggen nu: ook als we dadelijk de campus weer opengooien, bedienen we onze internationale doelgroep online. Daar is dit platform ideaal voor. De vraag blijft bestaan, al neemt-ie straks wel af natuurlijk.’ En voor LiveWall Events zelf? Blijft de focus op online liggen? ‘Nee, niet solely op online. Onze producten werden offline al heel erg goed gebruikt en dat zal zo blijven. Wél gaan we onze learnings die we in de voorbije periode hebben opgedaan vertalen naar offline producten, zodat we dadelijk ook de offline events weer heel goed kunnen ondersteunen.’