AI en events, wat kun je ermee? Ontdek ons AI-lab!

5 direct toepasbare tips om je event livestreams te verbeteren

Face-to-face bijeenkomsten, live conferenties, evenementen én natuurlijk dat proostmoment na afloop. Het is al een tijd geleden en natuurlijk missen wij dit ook weleens. Echter: event livestreams hoeven helemaal niet onder te doen voor het ‘echte werk’! Bart (projectmanager bij LiveWall Events) geeft je vijf direct toepasbare tips om jouw online events naar een hoger level te tillen. Lees je mee?

1. Gebruik je ogen

Als presentator is de kijkrichting van je ogen erg belangrijk. Ik realiseer me dat dit wat vaag klinkt, maar ik zal het uitleggen. Door goed te letten op waar en wanneer jij als presentator ergens naar kijkt, kun je de aandacht van je publiek sturen. Bij het direct aanspreken van je publiek kijk je dus recht in je lens, want dáár zit immers je digitale publiek. Door je publiek dus recht aan te kijken, voelt je publiek zich aangesproken en is de kans dat ze aandachtig blijven luisteren het grootst. En dat wil je!

2. Afkijken mag, maar net zoals vroeger: doe het goed

Goed nieuws. Waar je vroeger een tik op de vingers kreeg bij het afkijken, is dat bij het presenteren van een online event natuurlijk geen probleem. Als je het goed doet althans!

Geef je een PowerPoint-presentatie op een tweede scherm of afkijkscherm? Zorg ervoor dat dit scherm dan op de juiste plek staat. Staat je tweede beeldscherm links van je? Dan zorg je dat je PowerPoint in je livestream rechts te zien is, en het camerabeeld links. Staat je tweede beeldscherm rechts? Dan zorg je dat je PowerPoint links in je livestream staat en het camerabeeld rechts. Op deze manier kijk je — als je blik naar je PowerPoint gaat — voor je publiek ook naar de PowerPoint. Zo laat je je publiek merken dat de inhoud van de slide op dat moment even van belang is. Als je afkijkscherm aan de verkeerde kant staat, kijk je weg van je presentatie. Ziet er dus behoorlijk ongeïnteresseerd uitziet. En als zelfs de presentator niet geïnteresseerd is in de presentatie, waarom zou een kijker dat dan wel zijn?

3. Maak je livestream interactief

Het gebrek aan saamhorigheidsgevoel en als presentator geen directe reactie krijgen van je publiek… het maakt het online samenkomen er niet aantrekkelijker op. Maar er is een oplossing: het toevoegen van interactie aan je livestream!

Breng bijvoorbeeld het saamhorigheidsgevoel terug door aan het begin van je livestream ingestuurde selfies te laten zien van je kijkers. Of geef je publiek een stem door ze te laten reageren op stellingen of laat ze vragen insturen die in de uitzending behandeld worden. Dubbele winst: a. De vraagsteller voelt zich gehoord. b. Bij de overige vraagstellers krijgt het saamhorigheidsgevoel een flinke boost.

4. Hi-ha-humor

Naast al het voorgaande heeft het inzetten van interactie als grote voordeel dat het een enorme positieve bijdrage kan leveren aan de spanningsboog van je publiek. Schroom ook zeker niet om wat humor toe te voegen en een luchtige vraag te stellen. Direct gevraagd worden om je mening en even losbreken van de serieuze inhoud doet wonderen voor de concentratie van je publiek. Hiermee stoom je ze klaar voor het volgende, serieuze onderdeel van je livestream.

5. Vergeet die animaties niet!

Geef je livestream een snelle upgrade door animaties toe te voegen. Een bumper — dat is een korte animatie met het logo van de organisatie of het evenement — kun je inzetten om structuur aan te brengen in je uitzending. Gebruik ‘m bij de start en tussen elk onderdeel van de livestream in. Zet titelbalken in om de namen en titels van alle sprekers op een professionele manier te laten zien. Het vergt wat kennis en geknutsel met After Effects, maar het is de moeite zeker waard!

Hopelijk kun je met deze tips je livestream een goede boost geven in professionaliteit en effectiviteit.